Informacja o wewnętrznej procedurze dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych w Szpitalu Wielospecjalistycznym im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu

Od 25 września 2024 r. w Szpitalu Wielospecjalistycznym im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu zgłoszenia są rozpatrywane w ramach Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, wprowadzonej Zarządzeniem Nr 17/2024 Dyrektora Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu z dnia 17 września 2024 r. w sprawie ustalenia wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Szpitalu Wielospecjalistycznym im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu.

Co jest wewnętrznym zgłoszeniem naruszenia prawa?
 
Wewnętrzne zgłoszenie naruszenia prawa to przekazanie Szpitalowi informacji o naruszeniu prawa, w tym uzasadnionego podejrzenia dotyczącego zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Szpitalu, lub przekazanie Szpitalowi informacji dotyczącej próby ukrycia takiego naruszenia prawa.

Zgłaszane przez sygnalistów informacje o naruszeniu prawa mogą dotyczyć:
  1. korupcji;
  2. zamówień publicznych;
  3. usług, produktów i rynków finansowych;
  4. zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  6. bezpieczeństwa transportu;
  7. ochrony środowiska;
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  11. zdrowia publicznego;
  12. ochrony konsumentów;
  13. ochrony prywatności i danych osobowych;
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  17. konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i nie związanych z dziedzinami wskazanymi powyżej.
Sposób przekazania zgłoszenia

Zgłoszenia wewnętrzne mogą być dokonywane za pośrednictwem następujących kanałów zgłoszeń:
  1. pisemnie w postaci papierowej (przesyłka tradycyjna - pocztowa, doręczona osobiście przez sygnalistę lub przez pełnomocnika  itp.) – na adres: Szpital Wielospecjalistyczny im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu, ul. Poznańska 97, 88-100 Inowrocław, z dopiskiem w lewym dolnym rogu  koperty: „Zgłoszenie wewnętrzne”, lub
  2. pisemnie w postaci elektronicznej – za pośrednictwem przeznaczonego do tego formularza internetowego pod adresem: https://sygnaapp.pl/system-zgloszen-wewnetrznych/szpital-wielospecjalistyczny-im-dr-ludwika-blazka-w-inowroclawiu/dodaj-zgloszenie  w aplikacji SygnaApp.pl do dokonywania zgłoszeń w formie elektronicznej pod adresem: https://sygnaapp.pl/system-zgloszen-wewnetrznych/szpital-wielospecjalistyczny-im-dr-ludwika-blazka-w-inowroclawiu/ , lub
  3. ustnie – podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty o taką formę zgłoszenia w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku – wniosek może zostać złożony pisemnie z dopiskiem w lewym dolnym rogu koperty: „Zgłoszenie wewnętrzne” lub ustnie  telefonicznie (w tym anonimowo) pod numerem: 694 425 271 (rozmowa nie będzie nagrywana) lub podczas bezpośredniego spotkania w biurze Kierownika Działu Prawno-Organizacyjnego.
Zawartość przesyłki pocztowej wpływającej do Kancelarii Szpitala z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie wewnętrzne”, nie podlega ujawnieniu pracownikowi Kancelarii. Pracownik Kancelarii odnotowuje w rejestrze kancelaryjnym fakt wpływu przesyłki z pominięciem nadawcy. Przesyłkę, po oznaczeniu koperty numerem nadanym w powyższym rejestrze oraz datą wpływu, przekazuje niezwłocznie bezpośrednio Kierownikowi Działu Prawno-Organizacyjnego lub pracownikowi zastępującemu Kierownika, za potwierdzeniem odbioru. Jednak w przypadku, gdy przesyłka z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie wewnętrzne” została opisana przez nadawcę danymi osobowymi, pozwalającymi na ustalenie jego tożsamości, uznaje się, że dane te za jego wyraźną zgodą podlegają ujawnieniu pracownikowi Kancelarii oraz w rejestrze kancelaryjnym

Zgłoszenie wewnętrzne ustne podczas bezpośredniego spotkania za zgodą sygnalisty będzie dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego jej dokładny przebieg, sporządzanego przez pracownika Działu Prawno-Organizacyjnego. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy przez jego podpisanie.

Treść zgłoszenia

Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia
, w tym co najmniej:
  1. dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób, w tym co najmniej imię, nazwisko, stanowisko lub inną informację o kontekście związanym z pracą (status sygnalisty);
  2. datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
  3. opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
  4. wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej;
  5. wskazanie na poparcie zgłoszenia ewentualnych dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia, ewentualnych świadków naruszenia prawa;
  6. wskazanie preferowanego sposobu kontaktu do przekazywania informacji zwrotnych i udzielania dodatkowych wyjaśnień (np. adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej), o ile sygnalista chce podać adres do kontaktu.
Zgłoszenia wewnętrzne mogą być dokonywane przy wykorzystaniu wzoru zgłoszenia: Zgłoszenie naruszenia prawa w trybie ustawy o ochronie sygnalistów (131kB) pdf

Zgłoszenia wewnętrzne nie mogą być dokonywane anonimowo. W razie otrzymania przez Szpital takiego zgłoszenia, pozostaje ono bez rozpoznania, a osobie która dokonała zgłoszenia nie zostanie nadany status sygnalisty. 
Zgłoszenia wewnętrzne, które Szpital otrzymał za pośrednictwem innych kanałów zgłoszeń niż wskazane powyżej (np. informacja mailowa, list tradycyjny bez dopisku „Zgłoszenie wewnętrzne”), nie są rozpoznawane w trybie procedury. 

Zgłoszenia wewnętrzne mogą być dokonywane wyłącznie w dobrej wierze (art. 6 ustawy). Świadome składanie nieprawdziwych zgłoszeń, gdy w momencie dokonywania zgłoszenia osoba dokonująca zgłoszenia wiedziała, że do naruszenia prawa nie doszło (tzw. zgłoszenie w złej wierze), podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art. 57 ustawy). 
W przypadku ustalenia w wyniku analizy zgłoszenia wewnętrznego albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, osoba dokonująca zgłoszenia może zostać pociągnięta do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W stosunku do świadczącego pracę, usługi lub dostarczającego towary na podstawie umowy cywilnoprawnej, dokonanie nieprawdziwego zgłoszenia skutkować może rozwiązaniem umowy i zakończeniem współpracy. Osoba, która dokonała zgłoszenia, w którym świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, nie korzysta z ochrony przewidzianej dla sygnalistów.

Kto może być sygnalistą?

Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy (w szczególności: pracownik; pracownik tymczasowy; osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej; przedsiębiorca; prokurent; akcjonariusz lub wspólnik; członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej; osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, stażysta; wolontariusz; praktykant).
Procedurę stosuje się także do osoby fizycznej, w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Szpitalu lub na rzecz tego Szpitala, lub już po ich ustaniu (kandydat do pracy lub współpracy oraz były pracownik lub współpracownik).

Informacje zwrotne oraz kontakt w związku z przyjęciem zgłoszenia

Pod warunkiem podania przez Sygnalistę danych kontaktowych w zgłoszeniu oraz braku sprzeciwu na kontakt zwrotny:
  1. potwierdzone mu zostanie przyjęcie zgłoszenia na podany adres kontaktowy, informacja zostanie przekazana niezwłocznie , nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia;
  2. przekazana zostanie mu informacja zwrotna na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, a w przypadku uprzedniego nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, informacja zwrotna zostanie przekazana w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
Możliwy jest również kontakt z Sygnalistą na podany adres do kontaktu, z prośbą o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w posiadaniu Sygnalisty.

Sposób postępowania z otrzymanymi zgłoszeniami 

Za przyjmowanie wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa oraz sprawowanie całościowo nadzoru nad przyjmowaniem zgłoszeń oraz podejmowaniem działań następczych odpowiedzialny jest zespół pracowników, działający w strukturze Działu Prawno-Organizacyjnego

Do kontaktu w sprawach pracy Zespołu wyznacza się: 
  1. Kierownika Działu Prawno-Organizacyjnego; 
  2. osobę zastępującą Kierownika Działu Prawno-Organizacyjnego.
Zespół działa w sposób bezstronny, niezależny, na podstawie upoważnienia Dyrektora Szpitala do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych oraz podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej, a także przekazywanie zainteresowanym osobom informacji na temat procedury.

Do udziału w postępowaniu wyjaśniającym Zespół może zaangażować niezależnych konsultantów lub ekspertów, posiadających w danej dziedzinie specjalistyczną wiedzę. 

Zespół odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych podejmuje, z zachowaniem należytej staranności, działania następcze, w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności poprzez postępowanie wyjaśniające. Zespół posiada uprawnienie zbadać sprawę ze zgłoszenia na miejscu, występować do właściwych pracowników komórek organizacyjnych Szpitala o wyjaśnienia, o przedstawienie informacji oraz dokumentów niezbędnych w procesie rozpatrywania zgłoszenia. Zbiera, zabezpiecza i – w niezbędnym zakresie – utrwala dowody, jeżeli takie dowody istnieją. Weryfikuje i analizuje zgłoszenie i materiał dowodowy, podejmuje dalszą komunikację ze zgłaszającym, występuje o dodatkowe informacje, dąży do ustalenia osób odpowiedzialnych za naruszenie prawa, podejmuje środki tymczasowe, wydaje swoje rekomendacje, przekazuje sygnaliście informację zwrotną. 

Ochrona Sygnalisty
 
Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych wobec sygnalisty, który dokonał zgłoszenia (zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego), a także ujawnienia publicznego – zgodnie z ustawą. Zakazane jest również podejmowanie prób lub gróźb takich działań. 

Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych w stosunku do osoby, która pomogła sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia oraz w stosunku do osoby, która jest z sygnalistą powiązana. 

Podejmowanie wobec sygnalisty jakichkolwiek działań odwetowych będzie traktowane jako naruszenie procedury i może skutkować odpowiedzialnością porządkową, odpowiedzialnością umowną lub rozwiązaniem umowy łączącej dokonującego działań odwetowych ze Szpitalem. 

Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania lub prawo do zadośćuczynienia (art. 14 ustawy). 6. Sygnalista dokonujący zgłoszenia lub ujawnienia publicznego w złej wierze (tzn. w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawniania publicznego wiedział, że do naruszenia prawa nie doszło), nie podlega ochronie przewidzianej w ustawie (art. 6). 7. Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia (art. 15 ustawy).

Ochrona danych osobowych 

Szpital gwarantuje, że procedura oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń wewnętrznych przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu.

Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom (tj. osobom spoza Zespołu), chyba że sygnalista wyrazi zgodę na ich ujawnienie. Zachowanie poufności ma na celu zagwarantowanie poczucia bezpieczeństwa sygnaliście oraz minimalizację ryzyka wystąpienia działań odwetowych. 
Tożsamość sygnalisty, jak również wszystkie informacje umożliwiające jego identyfikację, nie będą ujawniane osobom, których dotyczy zgłoszenie, osobom trzecim ani innym pracownikom i współpracownikom Szpitala. Tożsamość sygnalisty, jak również inne informacje umożliwiające jego identyfikację mogą zostać ujawnione jedynie wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa w kontekście postępowań prowadzonych przez właściwe organy lub sądy. Tożsamość osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu, jak również wszystkie informacje umożliwiające ich identyfikację, podlegają wymaganiom zachowania poufności w analogicznym zakresie, co tożsamość sygnalisty i informacje o nim. 
Zespół po otrzymaniu zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpoznania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego ich zebrania są usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od ustalenia, że nie mają znaczenia dla sprawy.

Klauzula informacyjna dla osób, których dane osobowe są przetwarzane w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych (102kB) pdf


metryczka


Wytworzył: Kierownik Działu Prawno-Organizacyjnego (17 września 2024)
Opublikował: Izabela Wawrzynowicz (17 września 2024, 16:18:35)

Ostatnia zmiana: Izabela Wawrzynowicz (3 października 2024, 09:58:31)
Zmieniono: Aktualizacja informacji

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 364